JellyPages.com

Sunday, September 09, 2012

puisi untuk ibu ayah yang ku rindui...


Assalamualaikum.........=>



Hai ntah kenapa rindu plak dgn mama dn papa....puisilah kita hari ni....

            Tanpa mereka kita suma x kan ada di dunia yang indah ni. (menangislah untuk mereka... dn gembirakanlah hati mereka selagi hayat dikandung badan....)
Ibu, 
Engkau adalah permata hati
Tanpamu tiadalah aku  di dunia ini,
Di saat aku masih kecil sehingga aku dewasa,
Dikala aku suka mahupun duka kau sentiasa di sisiku,
Memberi semangat padu kepada diriku
Engkau berada di sisiku dikala aku dimarahi ayah,
Tidak pernah engkau jemu menasihati diriku yang satu,
Tidak dapat ku balas segala jasamu
juga segala susu yang kau telah berikan,
                                  
Aku tidak mampu 
membayar walau dengan nyawa,
jiwa apatah lagi harta, 
Aku tidak mahu melihatmu di dalam kesusahan,
Rela ku korban nyawa ini untuk dirimu
Walaupun seribu hadiah ku berikan padamu,
Namun tidak dapat jua aku ganti
Biarlah hanya dengan dakapan mu dapat mengubat jiwa yang pilu.

                             ayah,

                             Jasamu kukenang selalu,
                            Keluar mencari nafkah untuk sesuap nasi buat keluargamu yang tercinta,
                            Tidak kira penat dan lelah tika hujan dan panas,
Engkau menyayangi kami seperti menatang minyak yang penuh,
Setiap hari engkau sentiasa menghantar kami ke sekolah,
Merawat kami dikala kami sakit,
Tidak pernah walaupun sekali engkau merungut akan kerenah ku,,

Kau berada di sisiku dikala aku dimarahi ibu,
Memberi tazkirah yang memberi makna yang besar,
sesungguhnya aku tidak mahu kehilangan dua orang insan yang aku sayangi,
Mereka adalah pengubat rinduku,
Dan tiada sesiapa yang dapat menggantikan diri mereka.

                            
     Ok...Habis sudah puisi indah ini... (indah ker???? tapi bagi aku memang indah) jadi kalau ada lagi idea2 nak tulis, insyaallah akan di tuliskan lagi.... Bye!!!!!!



Salam Sayang,








No comments:

Post a Comment