JellyPages.com

Saturday, March 23, 2013

Tips Kurus Part 2


Assalamualaikum..... baru dpt sambung n3 pasal diet.... Diet...Diet, ini ada beberapa tips yg sesuai untuk kita amalkan....kalau istiqamah melakukannya, insyaAllah pasti ada hasilnya....moga ada manfaat yer....
                 

1. JANGAN CRASH DIET
crash diet tu ialah diet secara mengejut.ramai orang perempuan yang buat macam ni.Jangan buat macam tu...Sebabnya bila anda crash diet, memangla berat anda akan  turun secara mendadak. Mestilah,sebab anda tak makan 2 hari pastu turun 3kg, anda pasti akan gembira bukan  kepalang. Padahal berat anda turun sebab water volume dalam badan anda yang reduce bukan fat. Pastu kalau anda crash diet, metabolism badan akan rendah sebabnya badan anda berfikir anda tengah starvation. lepas tu, bila anda dah tak dapat nak tahan nafsu,anda makan macam biasa balik, badan anda akan store as much fat as possible. maka berat anda yang bertambah akan lebih dari yang anda hilang. Rugi  tak?


2. JANGAN SKIP MEAL. JUST REDUCE PORTION
'I don't take lunch & dinner, i'm on diet'. Yelah tuuuuu. skip lunch or dinner is not the correct way..... Sapa ngaja anda skip-skip meals ni. Kalau anda skip meals, anda mula la lapar,  meroyan tak tentu pasal. Skali bila rasa macam dah nazak, sikit lagi nak mati, yang melantak makan megi/biskut tengah-tengah malam. Pastu mengantuk sebab perut kenyang. Apa lagi, suma yang anda makan tu badan anda store jadi fat lah. Bila badan anda perlukan energy pada siang hari, anda tak makan. Bila badan anda tak perlukan energy anda makan pulak. The key is, moderate je. Makan setiap waktu makan tapi kurangkan porsi.


3. HAPUSKAN MAKANAN RINGAN DI DUNIA INI
'I tak makan nasi, I take biscuit only' Sebenarnya kita tidak boleh tidak makan nasi dalam hidup kita kerana calories dalam biskut lagi tinggi dari nasi. Dah la tak kenyang pastu tambahkan berat badan anda. selalunya,dikalangan perempuan yang selalu salah anggap tentang benda ini. Mereka merasakan apbila kita makan nasi,ia akan menggemukkan kita ,tapi makan twisties, biskut & air coke suma takpa. Sebab tulah mereka makan makanan-makanan ringan. . Nama sahaja makanan ringan tapi sebenarnya kalori tinggi. Lebih baik anda mengamalkan cara pemakanan yang sihat atau makan apple cider.Apple cider boleh menghapuskan lemak yang ada di badan kita....  minumlah!  



4. GET ACTIVE
satu-satunya benda kat dalam dunia ini yang boleh menyembuhkan apa-apa penyakit ialah exercise atau pun orang melayu kata bersenam. Kalau anda mengatakan yang anda sibuk sehingga tidak boleh bersenam,tidak mengapa. Cari jalan untuk something yang practical. Contohnya park keta jauh-jauh dan jalan laju2. Pilih tangga daripada berebut-rebut nak naik escalator macam kat KL sentral tu. Pilih untuk main game Dance dance revolution daripada DOTA. Kacau anjing yang tengah tidur. Kejar pencuri ker..(hehehehe...Saja.)



5. JANGAN BUAT STRENUOUS EXERCISE KALAU TAK MAMPU, JUST SLOW-JOG/WALK.
Kadang-kadang ada juga orang jogging melampau-lampau sebab kalau jogging sampai peluh keluar, diorang boleh kurus??? .Tak mungkin..... ada satu interesting fact, kalau anda exercise secara strenous, nanti yang banyak terbakar adelah glucose. Glucose metabolism ni perlukan oxygen, bila anda exercise melampau, oxygen kan kurang, jadi dia convert metabolism tu jadi anaerobic (tak pakai oxygen). Bila anerobic metabolism berlaku makanya, acid lactic akan terkumpul. Lepas tu merana la badan anda sakit sakit. Lagi satu bila glucose yang terbakar, dia akan stimulate otak anda supaya rasa lapar lapar lapar lapar. Pastu konfem anda akan makan dengan banyak sebabnya glucose metabolism ni boleh buat anda lapar sangat...

Kalau nak kuruskan badan secara consistant & tanpa rasa letih, anda just jalan je. tapi syarat dia mesti kena lebih dari 1 jam. Sebab nye, kalau anda jalan lebih dari 1 jam, yang terbakar adelah fat, kiranya metabolism yang berlaku adelah fat metabolism. Kenapa kena lebih dari 1 jam? sebabnya hormon adrenaline tengah peak masa ni. hormon adrenaline ni akan stimulate enzyme lipase dalam badan anda untuk memecahkan segala lemak-lemak yang ada. 

Anyway, makan macam biasa, tapi portionnyer biar kecil...jgnlah sepinggan penuh...tu dah melampau......jgn  sentuh junk food langsung. Umah aku takda junkfood sebab mama tak bagi makan junk food. Weight reduction yang betol-betol berkesan adelah sebanyak 0.5kg seminggu. Cubalah....



No comments:

Post a Comment