JellyPages.com

Friday, July 29, 2011

Carilah makanan yg HALAL



Beberapa ketika dulu.... aku pernah terbaca dlm akhbar tentang  penemuan kaki katak dlm makanan yg disediakan oleh sebuah restoran kopitiam yang terkenal.
Kejadian seperti itu sepatutnya menjadi ikhtibar pada kita........jgn main makan aje...main redah aje masuk kedai atau restoran....... mama aku kalau g supermarket...punyerlah cerewet...kalau tak ada tanda halal jakim jgn harap dia nk beli...so kami adik beradik mmg telah terdidik kalau membeli mesti tgk logo halal JAKIM........sbb tu kalau ada sambutan hari jadi kat sklh kebanyakan murid2 akn bungkus jajan dn diagih2kan pada kwn2...biasanya aku ambik dan kemudian kat umah baru aku tgk ada tanda halal ke tak....biasanya pun kami tak mkn jajan...Percaya tak? Betul, kami mmg tak mkn jajan....mama tak bagi...kalau coklat ada jgk....mama lebih suka kami mkn biskut ke roti ke....... mcm tak best hidup aku ni kan....hahaha....tp hidup aku berkualiti...insyaallah.
Kat sklh aku kat luar pagar aje...ramai makcik2 lah, aci2 lah, nyonya2lah jual mknan...mcm2 ada...kuar aje pintu pagar, murid2 dah serbu....ntahlah tak tahu aku nk ckp......jgn nmpk aje org jual semua dibeli.....mmg nmpk sedap tp khasiat, kebersihannya mcm ne plak? Fikir2kanlah yer.....
Apa2 pun kwn2... .....mknlah mknan yg halal..... sebagai Umat Islam kita mesti  lebih peka dalam memilih restoran atau gerai makanan. Perkara yang melibatkan hukum halal dan haram tidak boleh dikompromi sama sekali. Sesuai dengan peringatan Allah di dalam Al-Quran yang bermaksud:
Wahai sekalian manusia! makanlah dari apa Yang ada di bumi Yang halal lagi baik, dan janganlah kamu ikut jejak langkah Syaitan; kerana Sesungguhnya Syaitan itu ialah musuh Yang terang nyata bagi kamu.’ (Surah Al-Baqarah: Ayat 168)
Ha....fahamilah mksd ayat Al-Quran di atas........ ni bkn aku yg ckp........ Allah swt yg berfirman..... ingat makanan yg kita mkn akn menjadi darah daging kita......
Kawan2 kenal tak logo halal JAKIM?????

Logo Halal yang diiktiraf oleh JAKIM

No comments:

Post a Comment