JellyPages.com

Wednesday, July 27, 2011

Surah Al-Kafirun

Kali ni teringin plak nk buat posting pasal surah yg paling aku suka.....Surah Al-Kafirun....dalam solat fardhu mesti ayat ni yg aku baca......bkn apa ayat ni pertamanya senang diingat dan yg paling penting surah ini mmg memberi makna yg cukup besar...... kalau kita benar2 memahami mksdnyer..... 

BismillahirRahmanirRahim
BismillahirRahmanirRahim
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani

قُلْ يَا أَيُّهَا الْكَافِرُونَ
            (1) Katakanlah (Muhammad),"Wahai orang-orang kafir!"

لَا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ
              (2) Aku tidak akan menyembah apa yang kamu sembah,

وَلَا أَنتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ
                     (3) dan kamu bukan penyembah apa yang aku sembah, 

وَلَا أَنَا عَابِدٌ مَّا عَبَدتُّمْ
       (4) dan aku tidak pernah menjadi penyembah apa yang kamu sembah, 

وَلَا أَنتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ
    (5) dan kamu tidak pernah (pula) menjadi penyembah apa yang aku sembah.

لَكُمْ دِينُكُمْ وَلِيَ دِينِ
                     (6) Untukmu agamamu,dan untukku agamaku. 

Surah ini mengenai sebuah peristiwa ketika beberapa orang kafir berusaha mengadakan dialog dengan Nabi dalam rangka menjatuhkan beliau agar kaum muslim kembali ke kebiasaan lamanya menyembah berhala. Mereka mengusulkan untuk menyembah Allah selama satu tahun, mengikuti ajaran Nabi, dan tahun berikutnya mereka semua, termasuk Nabi dan kaum muslim, menyembah berhala-berhala tradisional mereka. Dengan demikian mereka akan berganti-ganti praktik ibadat sampai salah satu cara terbukti benar pada salah satu pihak. Maka, menurut jalan fikiran kaum kafir, jika ajaran Nabi benar, mereka akan memperoleh keuntungan dari mengikuti ajaran Nabi; tapi, jika praktik kaum kafir benar, maka mereka dan kaum muslim akan mendapat keuntungan dari menyembah berhala-berhala. Surah ini mempakan jawaban dari mereka yang percaya dan beriman kepada mereka yang tidak beriman.

Begitulah kuatnya ayat ini..... seingat akulah, semasa aku berumur 3 thn lagi mama dh suruh aku hafal surah2 lazim...dan bila aku berumur 4 thn aku dh boleh hafal walaupun belum lancar makna terjemahannya........dn yg selalu mama suruh adalah surah Al-Kafirun....mama akn sering mengulang2 tentang cerita surah Al-kafirun ini.....kata mama ini adalah surah yg kita mesti jdkan sebagai senjata bagi mengalahkan dan berdakwah untuk  org2 kafir yg degil....... Mama kata ini adalah ungkapan penegasan iman kita kepada yg Maha Esa....tiada dua mahu pun tiga....Allah SWT tempat kita bergantung harap dan tiada daya kuasa kita melainkan kekuasaan  Allah jua..... Begitulah kata mama yg aku simpan dan ingat dlm fikiran ku yg masih kecil ini....

Kesimpulannya, yang membezakan kita dgn org kafir adalah solat kita dn iman kita kepada Allah SWT....... Jadilah seorang hamba yg taat kepada Allah SWT....dn jgn jadi hamba duit(????) 

No comments:

Post a Comment