JellyPages.com

Sunday, July 24, 2011

Macaroni bakar kegemaranku....

Apa khabar??? N3 aku kali ini adalah tentang resipi " Maccaroni Bakar"....... Aku mmg suka makan makaroni bakar ni...mama aku mmg suka buat makaroni...kalau bln puasa lg selalu mama buat...kata mama mudah sgt.....Mendengar nama "makaroni bakar" pasti meleleh air liur korang..... hahahahehehe.... ...... lazat gilerler..... kwn2 bolehlah cuba nnt....


Aku Nak Berkongsi Resipi Ni Dengan Rakan Blogger sekalian


Dsc01325
 Bahan A 
100g ayam cincang ½ bawang besar (potong dadu) 
2 bawang putih (cincang halus) 
3 biji cili padi @3biji cili merah (dicincang halus) - aku guna 1 biji cili merah 
1 ½ sudu besar serbuk kari daging 
1 cawan makaroni 100g cheese (mozarella@cheddar@mix cheese diparut) garam secukup raser... 
Bawang goreng (utk taburan) - aku tak letak pun. 
Sedikit minyak utk menumis 

Bahan B 
(untuk kastad) 3 biji telur  
3 sudu besar tepung gandum 
1 cawan susu segar 

Persediaannya.... 

1. Rebus makaroni hinga agak2 lembut. Angkat dah tos. 
2. Sambil2 tunggu makaroni masak. Panaskan sedikit minyak (jgn banyak sangat minyak) 
3. Tumis bawang besar dan putih... kemudian masukkan serbuk kari..sampai sampai naik minyak..tambahkan air dlm 2 sudu kalau kering. 
4. Masukkan ayam dan gaul sampai masak.. masukkan cili merah/cili padi dan tambah garam secukup rasa. 
5. Masukkan makaroni dan gaul2 bagi rata... 
6. Tuangkan campuran tadi ke dalam casserole kemudian taburkan cheese yg dah diparut atas permukaan rata2. 

*lepas dah siap part makaroni .. buat kastad pula  

1. Bancuh tepung gandum dengan susu hingga rata kemudian masukkan telur dan kacau rata.. 
2. Tapis adunan kastad tuh terus ker adunan makaroni dan daging tadi. 
3. Bakar dgn 180C dlm 30 minit bukak oven .. taburkan bawang goreng kalau tak letak pon tak per... tp kalau ader wangi sket... 
dan sambung bakar dlm 10 minit lagi ..makaroni bakar siap dahhhhhhhhhh...

No comments:

Post a Comment